Als 12 jarig jongetje liep ik op zaterdag een half uur naar de plaatselijke markt voor één onvergetelijke ervaring:

Op de hoek van de markt, met zijn rug naar hoogopgestapelde dozen bananen stond een man bananen te verkopen. Het was er altijd druk, wat heet, “stampdruk”! En wat mij het meest fascineerde waren de mannen en vrouwen die met briefjes van (toen) 10 gulden stonden te zwaaien. Ze wilden niets liever dan die bananenman 10 gulden geven!

Waarom? Hij verkocht een tros bananen voor 10 gulden, deed ze in een wit plastic tasje en riep vervolgens: “en dan doe ik deze tros erbij omdat het gratis is, deze doe ik erbij omdat ik het leuk vind en deze omdat het morgen een vrije dag is. Allemaal voor niks, nada!”

En als je dan 10 gulden betaalde kreeg je twee goed gevulde zakken met bananen mee naar huis. Goede bananen? Welnee. Na twee dagen kon niemand meer boe of ba zeggen van al dat bananen eten en kon de helft (1 wit gevuld plastic tasje) weggegooid worden.

Toch begreep die man al jaren geleden dat het woord gratis een magische werking heeft op mensen. In onze workshops, presentaties verwijs ik graag naar de “Free Hugs” campagne.Hierin kun je een gratis knuffel krijgen van wildvreemde mensen.

Vandaag las ik een artikel, dit keer wetenschappelijk onderbouwd, waarom wij zo graag van Free Gratis houden. Het artikel waar ik op doel is verschenen op Neuro Science Marketing

Ooit ga ik zelf een keer op de markt staan om bananen te verkopen. Het heeft me toen gefascineerd en het houdt me nog steeds bezig. Zeker in een tijd waarin generatie na generatie opgroeit met het idee dat je voor veel niet meer hoeft te betalen: film, muziek en noem maar op.

Paul Avontuur